czwartek, 1 sierpnia 2019

Obróbka zdjęć - co należy poprawić?

Przychodzę do was dzisiaj z kolejnym postem, z serii fotografia... No to jedziemy!

******

Co to w ogóle jest ta obróbka?
Często mylona z przeróbką (tak, jest różnica) ma na celu nadanie czemuś określonej formy, ostatecznie dopracowanie czegoś - ze słownika języka polskiego.
A tak po 'ludzku' - dopracowanie, w tym wypadku zdjęcia, w programie do tego stworzonym, aby efekt końcowy był dla nas zadawalający.


Ale po co nam jest obróbka?
Ano po to żeby poprawić zdjęcie (jak pisałam wyżej). Jesteśmy tylko ludźmi i nie zawsze mamy możliwość zapanowania nad wszystkim.
Dlatego przygotowałam dla was kilka punktów, w których zaznaczyłam co trzeba zrobić aby nasze fotografie były milsze dla oka :)

(na zdjęciu Ganja

1.Kadr
Mi osobiście bardzo często wychodzą krzywe zdjęcia. Nie wygląda to fajnie, zresztą tak jak za daleko siedzący model... Dlatego w post produkcji przycinamy/prostujemy fotkę - w zależności od tego co nam nie poszło.

(na zdjęciu Angelika i Mussi

2. Światło 
Czynnik na który praktycznie nie mamy wpływu, wszystko zależy od pogody. Nie raz zdjęcie wyjdzie za jasne lub za ciemne i w zależności od tego musimy je przyciemnić lub rozjaśnić. Efekt jest jeszcze lepszy gdy wyeksponujemy modela podświetlając go, tak jak poniżej.


3. Kolory
Zdjęcia wychodzą blade - fakt, ale łatwo można temu zaradzić. Wystarczy tylko dodać trochę nasycenia i kontrastu (kluczem jest to aby nie za dużo, bo będzie nieprzyjemne w odbiorze).

(na zdjęciu Borys

4. Drobne szczegóły
Mówię tu o jakichś paprochach, szelkach, łezkach czy śmieciach. Odwracają uwagę i nieestetycznie wyglądają. Więc jeśli nie damy rady się ich pozbyć w trakcie robienia zdjęć, trzeba to zrobić w trakcie obróbki.


To tyle, te 4 punkty są kierowane głównie do laików. Ale poza tym mam uwagę dotyczącą formatu. Chodzi mi o RAWy i JPGi. Ci bardziej doświadczeni radzą aby robić zdjęcia w RAWach, które zapisują o wiele więcej informacji niż JPGi, dzięki czemu możemy z nich więcej 'wyciągnąć'.

(na zdjęciu Szelbi i Redi) 

*****

A już za dwa tygodnie wracam do was z kolejnym postem, którego temat sami wybieracie z poniższych propozycji :)
1. Komendy przydatne podczas robienia zdjęć.
2. Co zabrać ze sobą na sesję zdjęciową z psem?

Pozdrawiamy!

*wszystkie zdjęcia załączone w poście zostały obrobione w Photoscape 

10 komentarzy:

  1. Fajnie, że zwróciłaś uwagę co należy poprawiać, ale ja bym dopisała jeszcze jak, bo w teorii większość wie, gorzej w praktyce ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny post! Zawsze mam problem z obróbką, nigdy nie wiem co mam poprawić także na pewno jeszcze kilka razy wrócę do tego wpisu :)
    Pozdrawiamy Amstapuddle!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło wiedzieć, że moje bazgroły się komuś przydają :D

      Usuń
  3. czwarty punkt i usunięcie elementów z tła, wow, szacun

    OdpowiedzUsuń
  4. U mnie obróbką fot zajmuje się ostatnio mój chłopak, ale jeśli chodzi o usuwanie zbędnych elementów czy jeszcze innych bardziej skomplikowanych cudów to już całą robotę zwala na mnie :P Świetny post! I pytanko, w czym obrabiasz fotki? :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Naprawdę fajny artykuł, bardzo przydatny jeśli dopiero zaczynamy robić fotki.

    OdpowiedzUsuń